צבעים תופסים חלק חשוב בחיים שלנו, גם אם לא במודע, אפילו כשאנחנו בוחרים מה ללבוש ולפעמים אפילו מה לאכול.
ראשית נבין איך אנחנו בעצם רואים צבעים?
האור שאנו רואים הוא סוג של קרינה אלקטרומגנטית, הוא נע בגלים, קצרים וארוכים. אורך הגל קובע את הצבע שאנו רואים.
הצבעים הם בעצם מידע שהמוח שלנו מעבד בהתאם לאורך גלי האור המוחזרים מהאובייקט עליו אנחנו מסתכלים. חומרים שונים סופגים גלים שונים של אור, ואלה שהחומר לא ספג חוזרים לעיניים שלנו. בעיניים שלנו יש שלושה קולטנים שמקבילים לצבעים אדום ירוק וכחול. (כן, שיטת RGB מבוססת על הראיה האנושית).
בני אדם מסוגים לראות רק טווח קטן מאוד מכל כל הקרינה האלקטרומגנטית הקיימת – טווח זה נקרא האור הנראה. את אורך הגל הקצר ביותר שעין אנושית יכולה לראות נראה כצבע סגול ואת הגל הארוך היותר נראה כאדום.
ישנם יצורים אחרים שיכולים לקלוט מעבר לטווח זה. מתחת – אולטרא סגול, ומעל – אינפרה אדום. (שימו לב שבקשת בענן, הצבע הסגול הוא הקרוב ביותר ואילו האדום הוא הרחוק ביותר).
גלגל הצבעים הוא בעצם ייצוג של הצבעים הנתפסים בעין האנושית.
בסוף המאה ה-17, אייזיק ניוטון ניסה לתת פירוש מופשט לצבעי הספקטרום הנראה (אלה הם בעצם צבעי הקשת). מהניסוי הסיק כי לכל שאר הצבעים ניתן להגיע מערבוב של שלושת הצבעים העיקריים, צבעי היסוד: אדום, צהוב וכחול. (קיימים גם צבעי היסוד של האור RGB וצבעי היסוד של הדיו CMYK).
צבעי יסוד Primary Colors
אדום, צהוב וכחול – צבעים שאינם תלויים בצבעים אחרים ולא ניתן ליצור אותם מערבוב של צבעים אחרים.
צבעים משניים (שניוניים) Secondary Colors
כאשר נערבב שני צבעי יסוד צמודים נקבל צבע משני.
אדום+צהוב=כתום
אדום+כחול=סגול
צהוב+כחול=ירוק
צבעים שלישוניים Tertiary Colors
מתקבלים מערבוב של צבע יסוד עם צבע משני.
צבעים חמים וקרים
נעביר קו דמיוני במרכז הגלגל וכך קיבלנו 2 משפחות של צבעים: צבעים חמים וצבעים קרים.
אז עכשיו כשהבנו את התיאוריה, איך מבצעים את הפרקטיקה ולמה זה חשוב לנו?
כמעצבים גרפיים אנחנו מביעים רגש באמצעות הצבעים, הקומפוזיצה וההחלטות שאנו מקבלים בזמן העיצוב. נרצה שהרגש הזה ישפיע על מי שמתבונן בעיצוב שלנו או שנרצה להעביר באמצעותו מסר.
לרוב, לצבעים השפעות זהות על אנשים אך יש לקחת בחשבון גיל, מגדר תרבות ועוד.
אז איך בוחרים צבעים ואיך משלבים בינהם?
חמים או קרים?
חמים – אדומים כתומים צהובים. דומיננטיים, אנרגטיים.
קרים – כחולים ירוקים סגולים. רגועים ושלווים.
החלוקה לגוונים חמים או קרים היא כללית. הגוון מסויים של אדום יכול להיות גם חם וגם קר. לדוגמה, גוון אדום עם נטייה לכתום נחשב חם יותר, לעומת גוון אדום עם נטייה לסגול שנחשב קר.
מונוכרום – Monochromatic
מונו=אחד, כרום=צבע.
מערכת צבעים אשר בנויה מגוון אחד בתוספת לבן (tint) להבהרה או שחור (shade) להכהות, ובכך שולטים בבהירות וברוויה.
צבעים משלימים Complementary
נמצאים אחד מול השני בגלגל הצבעים. הניגודיות (קונטרסט) ביניהם היא המקסימלית ביותר, חם מול קר. הם מדגישים אחד את השני בצורה הטובה ביותר, מחמיאים ומחזקים אחד את השני. אחד הוא תמיד צבע יסוד והשני יהיה צבע משני המורכב משני צבעי היסוד הנותרים. לדוגמה: כחול וכתום – כתום מורכב מאדום וצהוב.
צבעים אנלוגיים Analogous
ממוקמים אחד ליד השני על גלגל הצבעים. צבעים אנלוגיים יוצרים שקט ואפקט מרגיע. ניתן לראות צבעים אנלוגיים בתופעות טבע נפוצות. למשל, גווני השמיים בזמן שקיעה או זריחה, צבעי השלכת.
פיצול משלים Complementary Split
נבחר צבע על גלגל הצבעים ואת שני הצבעים שסמוכים לצבע המשלים לו. אנחנו נקבל שילוב צבעים רגוע יותר בעיניים עם אפשרויות ערבוב של הצבע.
תרגיל
- התבקשת לעצב הזמנה למסיבת קיץ, באיזה צבעים נשתמש ולמה?
- לקוח ביקש עיצוב לוגו. חשוב לו שבלוגו יהיה צבע סגול והשאיר לשיקולכם צבע נוסף או שניים לבחירה. ציין שחשוב לו שהלוגו ישדר רוגע.
לקיץ הייתי מעדיפה צבעים מלאים חיים, אנרגיה, ים, פירות .. הייתי הולכת על צבע כחול בהיר, ירוק.
לשאלת הלוגו הייתי בוחרת צבעים קרים בהרים בשילוב לבן . נותנות רוגע ושלווה .
לשאלה הראשונה עניתי שמתאים צבעי קיץ כחול, ירוק , בהירים
לשאלה שניה הייתי מוסיפה צבעים קרים בשילוב עם לבן
1-למסיבת קיץ יש להשתמש בצבעים בהירים המרמזים את הקיץ כמו שמש -זהב או צהוב
ים -תכלת אבטיח אדום .
2-מבחינת הסגול והלוגו כמובן מתאים לו צבע קר מתאים לו ירוק או יותר הולכת על תכלת
למסיבת קיץ יש להשתמש בצבעים בהירים המרמזים את הקיץ כמו שמש -זהב או צהוב
ים -תכלת אבטיח אדום .
2-מבחינת הסגול והלוגו כמובן מתאים לו צבע קר מתאים לו ירוק או יותר הולכת על תכלת
למסיבץ קיץ אפשר להשתמש בצבעים מהוב – כתום צבעים חמים
לגבי הלוגו הרגוע אפשר לבחור צבעים קרים מגלגל הצבעים כחולין יורקים סוגל וכו
בברכה
ראמי