מי לא יודע מה זה לוגו?
בעידן התאגידים וחברות ענק כולנו כבר התרגלנו למשמעות המילה ויודעים שמאחורי (או יותר נכון מלפני) כל לוגו מוכר עומדת חברה חזקה וגדולה. חברה עם סימן היכר שכל ילד כמעט מכיר, עם הבטחה לטיב ואיכות המוצר והשירות.
כי לוגו זה חלק ממיתוג – ומיתוג זאת הבטחה לצרכן.
תראו לדוגמא את הלוגואים של כל חברות האופנה הידועות; לואי ויטון, גוצ’י, שאנל וכו’. הלוגו שלהם מזמן הפך לאייקון, לסמל של יוקרה, אלמנט שבא לידי ביטוי בבדים, הדפסים וכו’. הלוגו שלהם הוא מודל לחיקוי ולהערצה, כולנו רוצים קצת מהיוקרה של המותג…
זהו כוח העל של הלוגו.
נפרק את המושג ”לוגו”:
לוגו, או סמליל בשפה העברית, הוא אלמנט גרפי שמייצג חברה, ארגון או אדם. הוא יכול להיות איור, טקסט מעוצב או שילוב של שניהם.
הלוגו הוא חלק בלתי נפרד מהמיתוג של כל עסק. בלוגו אחד טמונים ערכים שהם תשתית לכל עסק מצליח.
בואו ניקח לדוגמה את הלוגו של נייק.
הלוגו של חברת נייק בצורת הוי המפורסם עוצב בהשראת אלת הניצחון היוונית – נייקי, ובמישור היותר פרקטי הצורה נועדה להיות בולטת מרחוק, לסמל תנועה ומהירות. הערכים של נייק היו חדשנות, מצוינות ואיכות – עד היום המיתוג שלהם עם הלוגו הכה פשוט מקיים את ההבטחה.
כיום כל עסק שמכבד את עצמו פונה למעצב/ת גרפי/ת בבקשה לעצב לוגו מקצועי על בסיס תוכנה גרפית.
לוגו חייב לשדר את הערכים הנכונים לאותו ארגון (למשל: יוקרה, אמינות, ביטחון, נתינה, יציבות וכו). הלוגו יפנה לקהל היעד הנכון, יסמל הבטחה וחזון של החברה או הארגון בצורה הכי מדייקת ואינטליגנטית.
תהליך עיצוב לוגו מתחלק לכמה שלבים.
השלב הראשון הוא תשאול הלקוח/ה, תיאום ציפיות והבנת החזון.
בדרך כלל התהליך מתחיל בשליחת שאלון ללקוח/ה. השאלון צריך להיות ממוקד עם שאלות בסיסיות כמו שם העסק, סלוגן (אם קיים), מה הצבעים המועדפים על הלקוח/ה, מי קהל היעד ואיזה ערכים הלוגו צריך לשדר.
תתפלאו, אבל לפעמים אתם יכולים למצוא את עצמכם שותפים במציאת שם לעסק וסלוגן מתאים.
למה הסלוגן חשוב? הסלוגן בעצם מחזק את הלוגו. סלוגן קליט יכול לקחת אותנו רחוק.
מומלץ לקחת סלוגן לא מתחכם ולא יותר מ-3 מילים. קהל היעד של העסק צריך להבין מיד מה תחום העיסוק העיקרי שלו.
השלב השני הוא מחקר.
מומלץ לבדוק את המתחרים של העסק, לראות כיצד המיתוג שלהם בא לידי ביטוי, אילו עיצובים/אלמנטים/צבעים נפוצים בתחום ועוד.
כמעצבים המטרה שלנו היא לבחור עיצוב שיבדל הלקוח מהמתחרים, אך יחד עם זאת יהיה רלוונטי לתחום העיסוק שלו. חשוב ליצור מראה עדכני ומתאים לקהל היעד.
השלב השלישי הוא בניית לוח השראה.
תהליך מיתוג ועיצוב לוגו הוא תהליך יצירתי. מעצבים זקוקים למוזה וגיבוש תהליך עיצובי על סמך השראה ואיסוף אלמנטים נכונים למיתוג, כמו פונט מתאים, איורים, צבעים ועוד.
נרחיב על נושא לוח ההשראה במאמר נפרד.
השלב הרביעי הוא הכנת סקיצות ללוגו.
זה החלק המעשי והכייפי. מומלץ להכין עד 3 סקיצות על מנת לא לבלבל את הלקוח. רצוי להכין גם סקיצה עם פירוט הצבעים ולעשות הדמיה עם תמונת אווירה בשביל להמחיש את המיתוג בצורה שלמה.
דוגמאות:
השלב החמישי שליחת סקיצות וסבב הגהות עם הלקוח/ה.
זהו שלב קריטי בו דרוש מהמעצב/ת הרבה סבלנות, היענות גבוהה ותקשורת טובה עם הלקוח/ה. חשוב לתת ליווי מקצועי ולכוון את הלקוח/ה בכיוון הנכון לו/לה.
חשוב להגדיר מראש כמה סבבי תיקונים אתם נותנים/מקבלים. יש חשיבות מאוד גדולה לתיאום ציפיות מראש ולקביעת גבולות ברורים.
השלב השישי – יש! הסקיצה מאושרת ועכשיו נולד לוגו חדש לעולם…איזה מרגש!
תוודאו אילו פורמטים נדרשים מכם (מאוד חשוב).
בדרך כלל השלישייה הפותחת היא:
1. קובץ PDF וקטורי של הלוגו (לא לשכוח לעשות קונברט לטקסט)
2. קובץ JPG
3. קובץ PNG עם רגע שקוף
היום מאוד חשוב לסגור קבצים של הלוגו למדיות חברתיות, מומלץ עם פורמט ריבועי, וגם לתת אופציה של לוגו בנגטיב (כיתוב לבן/שחור) כמו בדוגמא כאן:
ועכשיו תורכם להראות את כוח העל של הלוגו!
תרגיל לעיצוב לוגו:
התבקשתם לעצב לוגו לחברת אבטחת מידע. החברה נקראת סייבר לוק, והערכים שהם רוצים לשדר באמצעות הלוגו הם: ביטחון, סודיות, אמינות.
הצבעים מועדפים על הלקוחות הם כחול בהיר ואפור כסף.
המשימה שלכם:
1. תחשבו על 5 שאלות חשובות לשאול את הלקוחות שלכם.
2. תחשבו על 3 אלמנטים (זה יכול להיות חיה, חפץ, עצם, צומח) שמסמלים את הערכים האלה.
שלום וברכה,
אשמח לבנות לכם לוגו
בכדי שאוכל לבנות לכם לוגו מתאים אשמח שתענו על השאלון הבא.
האם קיים לכם סלוגן עבור החברה או משפט שחשוב שיהיה בבנית הלוגו?
מי קהל הייעד?
מה חשוב ואיזה ערכים חשוב לכם שהלוגו ישדר.
מה מבדל אתכם מאשר חברות אחרות בשוק?
האם יש משהו חשוב שאני צריכה לדעת – שלא נשאל כאן?
אלמנטים: מנעול, מפתח, בית, משרד, משקפת
למי מיועד איזה אוכלוסיה מה שם העסק
אם יש לכם מתחרים בשוק
צבעים מועדפים
האם היה סמל בעבר ומה הסלוגין
1 סמל חייה אמינה כמו טייגר באדום על רקע שחור
שם בית העסק ולרשום אבטחה
מנעול ואותיות בצורה עגולה על המנעול
עיניים פקוחות בצבע כחול 2
בין הרבה עיניים בצבע אחר
שאלות:
1. שם העסק.
2. קהל היעד (מטרת העסק)
3. גוונים מועדפים.
4.סלוגן?
אלמנטים:(אפשרויות)
1.ציור של חוגת כספת.
2. שלושת הקופים (לא רואה לא שומע לא מדבר)
האות S (Safe) משולבת עם ציור של מנעול.
חמש שאלות:
1. מי קהל הייעד של החברה
2. מה היחודיות של החברה
3. מה המסר /מטרה של החברה
4.סלוגן
5. האם ישנם אלמנטים מעודפים
3 אלמנטים:
קקטוס
מנעול
דמות של שומר
מציע את השאלות הבאות
האם יש לכם כייון מסוים?
מה מאפיין את החברה שלכם? למה היא ייחודית ?
מי הלוקוחות שלכם
מה מטרת העל שלכם החזון
3 אלמנטים :
תמונה של בית פרטי
תמונה של אדם לא מדבר
תמונה של מחשב נייד ללא חשמל