fbpx

גלגל הצבעים

צבעים תופסים חלק חשוב בחיים שלנו, גם אם לא במודע, אפילו כשאנחנו בוחרים מה ללבוש ולפעמים אפילו מה לאכול.

ראשית נבין איך אנחנו בעצם רואים צבעים

האור שאנו רואים הוא סוג של קרינה אלקטרומגנטית, הוא נע בגלים, קצרים וארוכים. אורך הגל קובע את הצבע שאנו  רואים.

הצבעים הם בעצם מידע שהמוח שלנו מעבד בהתאם לאורך גלי האור המוחזרים מהאובייקט עליו אנחנו מסתכלים. חומרים שונים סופגים גלים שונים של אור ואלה שהחומר לא ספג, חוזרים לעיניים שלנו שבהם יש שלושה קולטנים  שמקבילים לצבעים אדום ירוק וכחול )כן, שיטת RGB מבוססת על הראיה האנושית(.

בני אדם מסוגים לראות רק טווח קטן מאוד מכל כל הקרינה האלקטרומגנטית הקיימת – טווח זה נקרא האור הנראה. את אורך הגל הקצר ביותר שעין אנושית יכולה לראות נראה כצבע סגול ואת הגל הארוך היותר נראה כאדום. ישנם יצורים  אחרים שיכולים לקלוט מעבר לטווח זה, מתחת – אולטרא סגול ומעל – אינפרה אדום. )שימו לב שבקשת בענן, הצבע הסגול  הוא הקרוב ביותר ואילו האדום הוא הרחוק ביותר(

גלגל הצבעים הוא בעצם ייצוג של הצבעים הנתפסים בעין האנושית.

בסוף המאה ה-17 ,אייזיק ניוטון ניסה לתת פירוש מופשט לצבעי הספקטרום הנראה, אלה הם בעצם צבעי הקשת ומהניסוי  הסיק כי לכל שאר הצבעים ניתן להגיע מערבוב של שלושת הצבעים העיקריים, צבעי היסוד: אדום, צהוב וכחול. )**קיימים גם צבעי היסוד של האור RGB וצבעי היסוד של הדיו CMYK.)

צבעי יסוד – Colors Primary :אדום, צהוב וכחול – צבעים שאינם תלויים בצבעים אחרים ולא ניתן ליצור אותם מערבוב  של צבעים אחרים.

צבעים משניים (שניוניים) Colors Secondary – כאשר נערבב שני צבעי יסוד צמודים נקבל צבע משני: אדום+צהוב=כתום

אדום+כחול=סגול

צהוב+כחול=ירוק

צבעים שלישוניים – Colors Tertiary – מתקבלים מערבוב של צבע יסוד עם צבע משני.

צבעים חמים וקרים – נעביר קו דמיוני במרכז הגלגל וכך קיבלנו 2 משפחות של צבעים, צבעים חמים וצבעים קרים.

 

 

אז עכשיו כשהבנו את התיאוריה, איך מבצעים את הפרקטיקה ולמה זה חשוב לנו?

כמעצבים גרפיים אנחנו מביעים רגש באמצעות הצבעים, הקומפוזיצה וההחלטות שאנו מקבלים בזמן העיצוב. נרצה שהרגש  הזה ישפיע על מי שמתבונן בעיצוב שלנו או שנרצה להעביר באמצעותו מסר.

לרוב, לצבעים השפעות זהות על אנשים אך יש לקחת בחשבון גיל, מגדר תרבות ועוד.

אז איך בוחרים צבעים ואיך משלבים בינהם?

חמים או קרים

חמים – אדומים כתומים צהובים. דומיננטיים, אנרגטיים.

קרים – כחולים ירוקים סגולים. רגועים ושלווים.

החלוקה לגוונים חמים או קרים היא כללית. הגוון מסויים של אדום יכול להיות גם חם וגם קר. לדוגמה, גוון אדום עם נטייה  לכתום נחשבים חם יותר, לעומת גוון אדום עם נטייה לסגול שנחשב קר.

מונוכרום – Monochromatic

מונו=אחד, כרום=צבע.

מערכת צבעים אשר בנויה מגוון אחד בתוספת לבן, tint להבהרה או שחור, shade ,להכהות ובכך שולטים בבהירות וברוויה

 

צבעים משלימים Complementary

נמצאים אחד מול השני בגלגל הצבעים. הניגודיות )קונטרסט( ביניהם היא המקסימלית ביותר,  חם מול קר. הם מדגישים אחד את השני בצורה הטובה ביותר, מחמיאים ומחזקים אחד את  השני.

אחד הוא תמיד צבע יסוד והשני יהיה צבע משני המורכב משני צבעי היסוד הנותרים, לדוגמה:  כחול וכתום – כתום מורכב מאדום וצהוב.

צבעים אנלוגיים Analogous

ממוקמים אחד ליד השני על גלגל הצבעים. צבעים אנלוגיים יוצרים שקט ואפקט מרגיע. ניתן לראות צבעים אנלוגיים בתופעות טבע נפוצות למשל גווני השמיים בזמן שקיעה או זריחה,  צבעי השלכת.

פיצול משלים Complementary Split

נבחר צבע על גלגל הצבעים ואת שני הצבעים שסמוכים לצבע המשלים לו. נקבל שילווב צבעים  רגוע יותר בעיניים עם יותר אפשרויות ערבוב.

של הצבע.

 

שאלות:

  1. התבקשת לעצב הזמנה למסיבת קיץ, באיזה צבעים נשתמש ולמה?
  2. לקוח ביקש עיצוב לוגו, חשוב לו שבלוגו יהיה צבע סגול והשאיר לשיקולכם צבע נוסף או שניים לבחירה. ציין שחשוב לו  שהלוגו ישדר רוגע.

לחצו להגשת התרגיל

אהבתי! אפשר לשתף?

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב twitter
Share on Twitter
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin
שיתוף ב pinterest
Share on Pinterest
צלמת ומעצבת גרפית. בעלת “sparkles & design” – סטודיו לעיצוב ומיתוג גרפי וויזואלי. עוסקת בתחום כ-14 שנים ומאז שזוכרת את עצמה מתעסקת באומנות ויצירה.

רואה את עצמך בעולם העיצוב?

קורס עיצוב גרפי מקוון - קורס פותח דלתות

שלחו לי בבקשה עלון מידע ופרטים נוספים במייל!

השארת תגובה

אולי יעניין אותך גם...

עיצוב גרפי

מהו עיצוב גרפי?

הסתכלו רגע סביבכם, או אפילו הישארו כאן על המסך, כל מה שאתם רואים הוא חלק מתוך העולם הצבעוני והנפלא שנקרא עיצוב גרפי. הגופן שנבחר לכתיבת

קרא עוד »

כוח העל של הלוגו

מי לא יודע מה זה לוגו? בעידן התאגידים וחברות ענק כולם כבר התרגלו למשמעות המילה ויודעים שמאחורי (או יותר נכון מלפני) כל לוגו מוכר עומדת

קרא עוד »
נגישות